tisdag 3 september 2013

Hösttankar


I helgen klev vi över från sommarmånad till höstmånad. Men hade man inte haft någon almanacka hade man kunnat tro att det är mitt i sommaren. Temperaturen ligger och pumpar på dryga 20 grader och solen är stekande varm samtidigt som prognosen pekar på fortsatt finväder minst en vecka till. Jag tackar och tar emot. Att förlänga sommaren betyder mycket för kommande höstrusk som ska genomlidas innan snön faller. Visst, hösten har sin charm, de färgglada löven och den krispiga luften är sjuhelsike skön, men sen kommer regnet och mörkret... Då är det plötsligt inte lika lätt att ge sig ut på träning längre. Diciplin och målmedvetenhet sätt på prov, orkar jag gå ut? är det verkligen värt det?


Det kan kännas enkelt att här och nu tänka att jag ska minsann ge mig ut även om det regnar och vinden piskar, jag vill ju bli bättre, jag vill uppnå mina mål. Och borde inte drivkraften av det vara nog så stark för att ge sig ut? Jag önskar det. Men jag vet av erfarenhet att det inte är så enkelt. När man står där och tittar ut genom fönstret och kan känna hur blöt och kall man snart kommer att bli, och hur drygt det är att ta hand om alla skitiga kläder och utrustning efteråt, då är det inte så självklart att ge sig ut längre.

Jag har börjat fundera på en strategi för att ta mig igenom hösten. Dels snurrar ekorrhjulet vidare med sina plikter, det är nog så tufft, och ovanpå det kan de där tuffa dagarna dyka upp. Strategins grund är enkel, den heter Planering. 

All ära till kalender i mobilen men jag klarar mig inte utan min pappersalmenacka som jag skrivit ut från nätet och som ger en tydlig överblick. Här skriver jag upp när jag jobbar, vad som händer i skolan, tävlingar och annat viktigt. Sen har jag ett separat papper på träningsplanering som sträcker sig över fyra veckor. Det är kanon, då kan jag vara väl förberedd, men även uppdatera mig själv om vad det är för träning som står på tur. Jag tycker att det är lite lättare att genomföra träningen när den är planerad. Det färdiga progammet kan också underlätta vid motgång, där står det ju vad jag ska köra och hur länge, bara att gå ut och genomföra! Eller?

Hur mycket man än planerar och förbereder så kommer det att komma motgångar och svackor. Då behövs det något mer och här kommer del två i strategin in. Den heter Påminnelse. Jag har skrivit ner mina mål i en anteckningsbok, både tävlings- och träningsmål och spaltat upp vad jag ska göra för att nå dit. Jag tänker att nedskrivna ord kan påverka mer än bara en tanke som far förbi. När det känns motigt och målet med träningen känns avlägset tänker jag ta fram boken och läsa för mig själv. Kanske kommer det bli lättare att gå ut då, jag vet inte för jag har aldrig provat, men jag tänker ge det ett försök.

Strategin är främst tänkt för att ta sig igenom de där passen då jag egentligen bara är lite lat eller bekväm av mig. De gånger då kroppen skriker nej, det känns fel och magkänslan säger att jag inte ska träna, då lyssnar jag, planerar om och tänker att det är bättre att komma igen nästa dag och genomföra ett ordentligt pass än att det blir två halvdana.

Det ska bli spännande och se om strategin fungerar, jag hoppas det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar