måndag 9 september 2013

Kilsbergen trailrun

Foto: AH-event
I lördags sprang jag Kilsbergen trailrun, ett terränglopp på 14km som arrangeras av AH Event. För mig var det min första start i loppet och jag kan väl erkänna att jag hade underskattat hur jobbigt det skulle vara.

Jag bestämde mig efter en relativt lugn natt på jobbet (bara ett larm) att jag skulle ta bilen till Örebro och springa. Hade vi haft en bilbrännarnatt eller storbrand hade jag aldrig satt mig bakom ratten men jag bedömde att jag var tillräckligt pigg för att köra och att springa.

Kom fram ca en timme innan start, fick min nummerlapp av Mats som fixat med efteranmälan, letade upp en toalett för att sedan börja värma upp. Kände mig rätt pigg och förväntansfull, det var fint väder och alla deltagare verkade peppade. Jag hade ingen koll på mina motståndare så jag valde att hänga på herrrarna så gott jag kunde i början. Hamnade rätt snart ensam tillsammans med Ludvig från KIF som la sig kloss i rygg på mig.

Banans första del bestod av asfalt men efter drygt en kilometer vek vi in i skogen på bergslagsleden. Det blev rejält steningt och kuperat vilket krävde full koncentration på fotisättningen. Jag hade svårt att komma in i någon jämn rytmn och tänkte mest på Ludvigs flåsande och undrade om han skulle springa om eller om han var nöjd med att ligga bakom. Mats stod med dricka efter ca 18min löpning men jag avböjde eftersom jag hade ont i magen.

Efter ungefär sex kilometer kom vi ikapp Crelle Johansson från Simonstorp, la mig bakom en stund men sprang om då stigen breddade sig. Här blev löpningen mer harmonisk och magknipet som jag dragit på mig började släppa. Trion jag befann mig i kom snart fram till den första oficiella vätskan där jag valde att gå några steg och dricka en mugg vatten. Här efter följde en bit på grusväg som sluttade nedför innan vi vek in på stigen igen.

Kämpade vidare och hörde flåsande tätt bakom men ingen sprang om. Mats stod med gel och vatten efter någon kilometer och jag valde att ta lite extra energi trots risken för magknip igen, jag började bli väldigt trött och kuperingen tog ut sin rätt.

Det gick uppför en bit till innan vi började springa ned mot Storstenshöjden. Efter en rikigt bra nedförslöpning kom vi ikapp Anders Ericsson från Granbergsdal och vi gick in i slalombackens fot tillsammans. Här började en fruktansvärd klättring.

Pulsen sköt i taket och syran sved i benen, jag tvingades att gå i de brantaste partierna och min plan på att "jogga" upp för berget var bara att slopa på en gång. Kom upp först av oss tre som kämpade ihop och kunde bestämma tempot över toppen och hade fri framfart då stigen vände nedför berget igen. Benen skakade och det var snudd på läskigt när det gick så fort, ett fall skulle resultera i en störtdykning ned bland stenar och ris.

Väl nere från berget återstod bara en kilometer på asfalt. Jag var dock väldigt stum i benen så när Crelle ökade takten kunde jag inte hänga på och fick fokusera på att hålla Anders bakom mig. In mot mål hörde jag stegen allt tydligare och det enda jag kunde tänka på var att inte tappa placeringen.

Gick i mål som segrare i damklassen och fyra totalt med tiden 1.03.25, ca sju minuter efter segraren Erik Anfält (som precis vunnit Sälen fjällmarathon föregående helg). Avståndet till Crelle blev tillslut 33s och avståndet bakåt 5s. Till damtvåan Linn Nilsson (som jag kämpade mot i vasastafetten) blev avståndet knappa 7min.

Mycket nöjd med dagen åkte jag senare på kvällen hem mot Uppsala igen för att gå på 24-timmarssiftet på söndag morgon. Fullspäckad helg minst sagt ;-)

Stort tack till Mats som langade dricka och hejade på mig, betyder oerhört mycket med extra stöd under tävling!

Reslutat finns här.

Intervju i Nerikes Allehanda.