söndag 15 september 2013

Träningsläger Idre


Jag och Maria påväg upp
till Städjans topp
Helgen har spenderats uppe i Idre på träningsläger med Sysarbgänget och klubbkompisar. Det har varit tufft, roligt och lärorik. Träningspassen har genomförts i form av rullskidor eller stavgång och med varierande intensitet. Vädret växlade från att först kunna bära linne och korta tights till att avslutas med underställ och långbent. 

Fick även tillfället att träna med Kalles syster, Maria, som sparringpartner vilket var himla roligt. Blir både imponerad och sporrad av träna tillsammans med ett skidproffs som henne, vilken kapacitet och kunskap!

Under lördagens intervallpass blev vi filmade av coach Johan och på kvällen blev det sedan visning med analys av oss åkare. Jag lärde mig grymt mycket av att se allas teknikträffar och vad som kan förbättras, men fick också såklart en tydligare bild på vad just jag måste hem och fila på. Tack Kalle och Maria för tipsen, jag tror alla fick med sig något att fundera på.

Även om fokus för mig har legat på teknik denna helg är min kropp rätt så mör. Den är inte van med rejäla backar och berg, speciellt inte att gå nerför dem! Det är ändå med ny energi och en stor motivationsskjuts framåt som jag går in i en ny träningsperiod, det blir kul, tack alla lägerdeltagare för en superbra helg!

Rullskidbanan på Idrefjäll
Träningen under lägret:

Fredag
Pass 1- Stavgångsintervaller
Plats: i slalombacke på baksidan av Idrefjäll.
Genomförande: 5x6min med lång vila mellan varje intervall.
Kommentar om passet: en alldeles för hård öppning resulterade i syrachock på den första intervallen. Valde att bara gå (inte springsprätta på de flackare partierna) och höll syra- och pulsnivå på en mycket bättre nivå på de resterande. Det blev även bättre för hälsenan som inte var på löparhumör.

Pass 2 - Distans med impulser
Plats: väg 70 mot Norge.
Genomförande: lugn distansfart med stopp för 2x4st impulser, 2 mot 2. Avslutade med backe Idreby-Idrefjäll i fri fart.
Kommentar om passet: härligt pass i sol, kul att åka i grupp och hänga ihop. Tog helt slut sista biten men fick hejarop av några halvdragna dansbandsgrannar när jag kom tillbaks och kunde stappla fram till stugan utan att ramla trots att jag hakade ihop skidorna i varandra.

Lördag:
Pass 3 - EBK-intervaller
Plats: väg 70 mot Norge.
Genomförande: Stakning - stakning med frånskjut - smirrestak. 6min långa intervaller (smirre 5min) med 3min vila mellan, totalt 8st intervaller varav 2st smirre.
Kommentar om passet: fokus teknik, Johan var på och rättade till vinklar, stavisättning och höftjobb. Riktigt ovant att köra intervaller i ständig uppförsbacke = riktigt bra träning.

Pass 4 - Stavgång distans
Plats: Städjan-Idrefjäll
Genomförande: Lugn stavgång uppför och jogg nerför.
Kommentar om passet: roligt att gå upp på Städjan där jag inte varit tidigare. Fantastisk utsikt men rätt så blåsigt, tur att det inte regnade.

Söndag
Pass 5 - Rullskidsintervaller
Plats: rullskidbanan uppe på Idrefjäll.
Genomförande: 4-6 intervaller á ca 7min. Startade vid utgången från stadion och körde upp till toppen av långbacken, vila ned till stadion ca 3-4min. Några körde skejt och några klassiskt.
Kommentar om passet: roligt att köra intervaller på bana, blev mer skidlikt än vanligt. Tur bara att vi hann se grodan som letat sig upp på banan, hade kunnat bli en platt historia annars.

Pass 6 - hemresa
Plats: i bil och tåg.
Genomförande: sitta still på rumpan X-antal timmar och sedan lyckas resa sig.
Kommentar om passet: svårt att ställa sig upp och därefter gå med normala steg, kroppen är stel och stum som en gammal seg trädgren.

Sysarbåkarna Henrik Alm och Linus Larsson var med
på lägret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar