fredag 16 maj 2014

Lugnet före det som komma skall

Som ni märker har det inte hänt så mycket här på bloggen den senaste tiden, jag har gått på lågvarv och skruvat ner tempot på det mesta. Dagarna flyter på med lite lagom träning, gör det som känns kul, går på stan, äter god mat, träffar kompisar och familj, jobbar, hänger i soffan, ja allt sånt som vanligt folk brukar göra (om jag får lov att generalisera lite). Men det har verkligen behövts en paus för att hitta ny energi och motivation, jag har känt mig rätt så urlakad. Det har inte bara berott på den tuffa tävlingssäsongen, även om den såklart gör en sliten, men i kombination med att jag haft tre fullspäckade år utan rikig vila med mig in i säsongen känns det som att jag balanserade nära kanten till överlast och tröttheten som kommit över mig är en rekyl på det. Så det känns ändå skönt att jag nu, efter snart två månaders lugn, kan säga att trötthetskänslan blivit allt mindre och mindre samtidigt som lusten att ta tag i saker, vara kreativ, träna mer och elda på i sparlågan stadigt blir starkare. Börjar känna mig redo att snurra igång ekorrhjulet igen (utan studier) och se hur det går.

Vilan är snart över
Tanken är att jag växla upp i träningen om drygt en vecka. Det blir mycket tid i lugn A1-fart på rullskidor eller cykel, intervaller på rullskidor, Ski Erg eller i mossen, samt 2-3 styrkepass. Jag kommer även att försöka få in några extra långa träningar i form av kobopass mellan cykel och rullskidor där jag hoppas kunna få sällskap i alla fall en av delarna så att det inte blir så ensamt. Att lägga mycket träningstid på rullskidor tror jag är viktigt om man vill åka bra på skidor under vintern. Jag tyckte att jag åkte mycket rullskidor förra året, visade sig ligga runt 40-55% under de riktiga barmarksmånaderna, vilket kanske inte alls är så mycket om man tittar på andra skidåkare men för mig var det mycket. 2012 tränade jag bara rullskidor som komplement till löpningen eftersom jag var väldigt aktiv i orienteringsvärlden då. Nu  försöker jag tänka lite tvärt om, rullskidor är basen och det andra är komplement (men samtidigt oerhört viktigt för att undvika överbelastning och skador).

Rullskidorna Elpex Evolution X är mina nya trotjänare
som kommer få rulla många mil i sommar.
Tack Team Sportia Uppsala och Elpex!
Jag önskar att löpningen ska kunna bli ett mer givet alternativ som träningsform, det gäller bara att kroppen ska hålla och att rehabiliteringen fortsätter framåt. Jag har börjat springa i mossen igen, vilket går utmärkt, kan jogga några kilometer på hårdare underlag utan större problem men har ibland känt av hälsenefästet och är därför fortfarande väldigt försiktig. Räddaren har varit kinesiotejp, fattar inte riktigt att det fungerar men jag känner skillnad när jag springer utan och när jag springer med. Eller är det bara placebo? Struntar i vilket, huvudsaken är att det känns bättre. Har även införskaffat skor med mjuk hälkappa, ett par Nike Free 5, som jag hoppas ska minska risken att skadan kommer tillbaka. Väntar också med spänning på ett par Inov8 X-talon 212 som jag beställt, de har mjukare hälkappa än traditionella OL-skor och borde fungera bra i terrängen även om de saknar metalldobb, hoppas bara att de passar.

Nike Free 5 med mjuk hälkappa
Kinesiotejp som hjälper mot smärta i hälsenefästet

Önskar er lycka till i er framfart med träningen, oavsett nivå, typ eller mängd, nu kör vi!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar